سلول هایی در تیموس شناسایی شدند که می توانند به آموزش مجدد سیستم ایمنی بدن کمک کنند

19ژوئیه 2018- سلول های روده ای شناسایی شده در تیموس که به جوانه های چشایی شباهت دارند، می توانند به آموزش مجدد سیستم ایمنی کمک کنند تا به بافت ها و سلول های خودی در بدن حمله نکنند.
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو بر این باورند که این یافته ها می تواند به درک بیماریهای خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 که در آن سلولهای سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کنند، کمک نماید.
تیموس بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است.سلول های تیموس(Thymus ) برنامه ریزی شده اند تا سلولهای جدیدT را برای محافظت در مقابل عفونت ها آموزش دهند، اما اگر سلول های بالغT بصورت تهاجمی حتی علیه سلولهای بدن فرد واکنش نشان دهند، از بین رفته یا به عنوان سلول هایTreg بازآموزی می شوند که به مهار التهاب کمک می کنند.وقتی کنترل تیموسی در بدن یک فرد ضعیف باشد، خطر بیماری های خود ایمنی افزایش می یابد.
مدتها است که شناخت مکانیزم های درون تیموس یک هدف تحقیقاتی بوده است و این سلول های جدید تیموس، که به عنوان کورپوسکول‌های هاسال یا اجسام کوچک (Hassall's corpuscles  یا tuft cells) شناخته می شوند، یک فرصت تحقیقاتی هیجان انگیز را فراهم کرده اند.
محققان درون تیموس سلولهایی را شناسایی کردند که به طور کامل سلول های روده و پوست را تشکیل می دهند. تیموس جلوی قلب قرار دارد و سیستم ایمنی بدن را، با استفاده از روش های مشابه ای که جوانه های چشایی ما برای تشخیص طعم های شیرین و تلخ استفاده می کند، آموزش می دهد. این آموزش به مولکولی به نامTRPM5 بستگی دارد.
محققان در آزمایشات خود بر روی موش ها کشف کردند که عملکرد سلول های tuft نیز به TRPM5 بستگی دارد، و این نشان می دهد که سلولهای tuft نیز از طریق مسیری مانند مسیر سنجش طعم به نشانه ها پاسخ می دهند.
دکتر مارکس اندرسون، نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: کنترل تیموس می تواند کلیدی برای برنامه ریزی مجدد سیستم ایمنی بدن در انواعی از اختلالات ایمنی باشد.
اندرسون گفت: از آنجاییکه پوست و روده دو مکانی هستند که بافت آنها به طور مستقیم در معرض دنیای خارج قرار می گیرد، ما این فرضیه را مطرح نمودیم که کورپوسکول‌های Hassall و سلول های tuft اطراف آن ممکن است سطح دوم آموزش برای سلولهای T باشند، که اساسا این محیط های بحرانی را برای سلول های بالغ T  ، بمنظور آزمایش چگونگی پاسخ آنها، شبیه سازی می کنند.
اندرسون و همکارانش معتقدند که تیموس می تواند تحریک شود تا سلول هایT جدیدی را تولید کند که فعالیت ایمنی نامطلوب را مهار می کنند. این روش می تواند راهی برای درمان افراد در معرض خطر ابتلا به بیماریهای خود ایمنی از جمله بیماری دیابت نوع 1 ارائه دهد.

این هدف، گام بعدی در این تحقیقات است، اگرچه محققان ابتدا باید مکانیسم تغییر سیگنالینگ سلول های tuft را درک کنند تا بتوانند اثرات مورد نظر را ایجاد کنند. این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jul/thymus-cells-identified-which-could-help-retrain-the-immune-system-97459804.html